KOESTER JE NEURODIVERSITEIT

andere aanpak nodig Verschijnselen als dyslexie en dyscalculie, maar ook Ad(H)d en autisme, staan compleet los van intelligentie: een vooroordeel dat nog bij veel mensen bestaat. Het feit dat deze studenten vaker vastlopen op de taal-en rekentoetsen, maar ook op het maken van verslagen, heeft dus niets met hun intelligentie of hun inzet te maken. Wat zij nodig hebben, zijn andere werkstrategieën om betere verslagen te maken. snellezen om hun concentratie te verbeteren en mindmappen als leerhulpmiddel bij alles. methoden die in het reguliere onderwijs nu niet worden toegepast. daarom zeggen wij: stop met die verplichte taal- en rekentoetsen als struikelblok voor het behalen van een diploma. Zeker als je ziet dat een student voldoende skills heeft voor de baan waar hij/zij voor studeert. 22 I&W mAGAZIne nr 3 - 2022 Alexander, jason en eloise neem bijvoorbeeld Alexander. Hij werkt als automonteur en doet nu een opleiding op mbo-3 niveau. nederlands is niet zijn moedertaal en hij heeft moeten vechten voor zijn mbo-2 diploma. Zijn praktijkexamens en de theoretische vakken heeft hij allemaal met ruime voldoendes afgerond, maar het schrijfwerk lukt niet goed. Hij is dyslectisch, maar heeft geen dyslexieverklaring en moet daardoor bijna elk schriftelijk examen wel drie keer doen. dit kost hem veel studietijd en stress. een privéleven heeft hij al jaren niet meer. Voor zijn examen nederlands moet hij een sollicitatiebrief schrijven. Zonder computer, op papier, in een klaslokaal zonder spiekbrief. dat lukt hem maar niet. Hij krijgt elke dag minstens 10 uitnodigingen voor betaald werk als automonteur, hij kan overal werken en hoeft daarvoor helemaal geen sollicitatiebrief te schrijven! Zijn diploma tonen is genoeg. maar zonder diploma mbo-3 krijgt hij de baan niet of wordt hij nog steeds op mbo-2 niveau betaald. Alexander vecht zich omhoog, maar Jason begon op mbo-4 en zakte via mbo-3 af naar mbo-2. Het lukt hem niet zijn diploma te halen omdat hij in de laatste fase van zijn studie zijn verslagen te laat inlevert. nederlands is wel zijn moedertaal, hij heeft een dyslexieverklaring, maar hij zakt steeds op dezelfde onderdelen. Hij heeft door zijn dyslexie een blokkade op schrijven, de basisschool was ronduit traumatisch voor hem. daardoor stelt hij het schrijven steeds uit. Hij krijgt hierbij vanuit het mbo niet de

23 Online Touch KOESTER JE NEURODIVERSITEIT Home


You need flash player to view this online publication